onsdag 19 september 2012

Cernittomtar - 2 par örhängen

Idag har gjort något jag inte hade planerat när jag vaknade i morse. Jag har nämligen gjort två par tomteörhängen i cernitlera.
 
 
 
 
Jag tror jag gick på mellanstadiet då jag och mamma upptäckte cernitleran. I början gjorde vi nog alla möjliga figurer men ganska snabbt började jag tillverka tomtar. Allteftersom jag blev äldre så ändrade tomtarna utseende men mamma har sparat de jag gjorde i ungdomen och har varje jul en hel "tomtearmé" uppställd på spiskupan.
Så småningom började jag göra smycken av tomtarna. Halsband, örhängen, slipsnålar mm. blev det som jag både gav bort och sålde till de som ville köpa.
 
 
 
 
Innan jag satte igång med tomteverkstan idag så var det minst tre år sen jag pysslade med detta sist.
 Att jag plockade fram leran idag berodde på att jag fått beställning på halsband och örhängen och det var kul att få testa på igen. Det stora arbetet med dessa tomtar är skägget som jag gör av tunna trådar som jag rullar av vit cernitlera.
 
Förutom tomtarna har jag också hunnit med att böja till och dekorera två nya rönnbärshjärtan som jag har fått beställning på. De stod jag ute och gjorde när min lilla låg i vagnen och sov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar