söndag 29 november 2015

Adventsljusstake

Idag har vi tänt första ljuset och det i vår helt nya adventsljusstake.
 
 
 
 
För några år sen köpte jag mig magnetiska ljushållare från Ernst eget märke. Jag har använt dem några enstaka gånger men mest har de blivit liggandes i skåpet. Tidigare i höst väcktes idén om att använda dem till en adventsljusstake med formen av fristående stjärnor.
 

 
 
Stjärnorna har jag fått hjälp att såga ut i plywood på en bandsåg men sen har jag slipat dem, grundmålat dem, målat dem med magnetfärg flera gånger och tillslut vitmålat dem med vintagefärg. Jag hade ingen tanke på från början att det skulle bli struktur på ytan men eftersom magnetfärgen stått i några år och det gick helt enkelt inte att röra ut alla klumpar. Att det gick att använda den överhuvudtaget ör ett mirakel med tanke på hur det såg ut i burken när jag öppnade den. Nu fick de småklumpar som blev kvar, bli till struktur på stjärnorna istället. Magnetfärgen gör så att de små ljushållarna står stadigt.
Man ser överallt just nu adventsstakar klädda med fårskinn och igår gjorde min mamma det med deras ljusstake. Sent igår kväll när jag skulle försöka göra färdigt vår så kändes det lite naket utan några ljusmanschetter så jag letade reda på de små fårskinnsstumpar jag har kvar och tillverkade egna. Alla fyra blev olika eftersom de kom från olika skinn men det gör inget tycker jag. Det kändes inte jättemotiverande att sätta sig och sy ihop manschetterna när klockan närmade sig tolv igår kväll men då kom jag på att jag kan ta limpistolen och limma ihop dem. Det gick betydligt snabbare och skarvarna har jag sen dolt under sifferbrickorna. De har jag inte tillverkat själv utan köpt dock.
 
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar